ARAI "Challanger" S-70

Aku kagum betul dengan helmet vintage Arai ni...terutama sekali dari segi getah sulamnya,dan juga padding/kain di bahagian dalam...tapi aku pelik,vintage Arai xdapat menandingi keutuhan Bell...huh~..1st time aku tgk arai challenger,aku dah terpikat...aku tgk dlm blog bro otai_abg azli (eee_geramnya),bukan arai challenger,tapi S-70 yg berdesignkan challenger...trus aku kontek beliau...malang nye,helmet dah dijual....tp sbb abg azli bnyk mmbantu,aku dpt blk kontek owner baru helmet tsebut...dan kebetulan owner baru trsebut mmg tgh nak jual...wah!langkah kanan ni...timekaseh bbyk bro otai_abg azli...lepas tu, proses menge`deal` pun berlanjutan...mase tu aku btol2 xde duit,tapi disebabkan aku tekad nak amek,aku mintak tempoh untuk cari duit..almaklum lah,student buat keje part-time....tapi,malang jugak mase tu,duit xjugak2 cukup...at last brader tu mintak tukar barang...kebetulan brader tu pki yamaha,dan tgh cari rim yamaha..mase tu pulak aku ade sepasang rim,sememangnye untk yamaha..maka proses barter pun berlaku..huhuhu...brader tu tinggal di kuala selangor...aku pn runner dari kl,tapi disebabkan xtau jalan kami masuk melalui highway ke perak,ah sudah!! dah sesat...akhirnya sampai jugak di awal pagi..mintak maap bro,tpakse tunggu lama....kejadian ni suma berlaku time bulan puase,mgkn berkat bulan ramadhan,aku diketemukan jua dengan helmet ini.alhamdulillah...My First Arai !


1. Stiker Luar
mase aku dapat, owner asal ckp yg stiker logo kt depan ni lokel..dan aku tgk pon mmg mcm lokel, sbb xmelekat dgn btol..

2. Getah
untuk getahnye pulak..sememangnye trademark Arai untuk mengeluarkan getah yang bersulam XX..ciri ni la yang membuatkan aku btol2 jatuh cintan terhadap Arai..sangat kreatif dan artistik!

3. Button
untuk button visor, terdapat ribet ditengah2 dan material yang digunakan adalah tembaga..
manakala lagi satu keistimewaan helmet Arai ni adalah pada ribet tali, terdapat cop tulisan Arai..!lagi satu ciri Arai yang aku minat..
4. Warna
helmet ni masih lagi mengekalkan warna asalnya iaitu hitam berliningkan merah..design ni dinamakan Arai Challanger dan lebih kurang sama dengan design Arai Classic cuma Arai Classic mempunyai produk 1 tone dan 2 tone..

5. Cop
terdapat cop pada tali,tapi kondisyen kulit pada tali amat menyedihkan..wlubgamnapun, masih lagi nampak cop tulisan pada kulit..9/78 = september 1978...
6. Tali
tali untuk helmet Arai lembut sket berbanding dengan Bell..dapat dtperhatikan talinya mempunyai 2 lapisan dan dicantumkan dihujung seperti dibakar..gambar di bawah menunjukkan kondisi kulit yang teruk..
7. D-ring
kebanyakan helmet dari matahari terbit mempunyai bentuk D..saiznye lebih kecil sedikit..
8. Fiber
seperti sedia maklum, helmet buatan Arai semestinya akan menggunakan fiber suun/benang..situasi ini biasanya dapat diperhatikan pada helmet Arai dan Shoei..
9. Stiker Dalam
pada bahagian dalam helmet S-70 ini, terdapat stiker saiz helmet ini,stiker ANSI dan juga serial numbernya..
10. Padding
kain yg digunakan adalah nipis.ditengah2 terdapat kain bersulamkan segiempat yang bercop kan logo Arai..dibahagian tepi terdapat warning/amaran yang dikeluarkan oleh syarikat Arai..sewaktu aku mendapat helmet ini, paddingnya berada dalam keadaan yang amat baik..tapi mendukacitakan, setelah sekian lama tersimpan dalam beg helmet, tujuan aku untk mengelakkan ia dari berhabuk..tapi lain pula yg jadi..


2 kutukan!:

December 8, 2008 at 3:46 PM geramnya said...

arai itam mmg aku kenal btui la ... hehehe ...
janda lama ...

February 5, 2012 at 2:08 PM Mie Bulu said...

salam bos..nak tanya,brape market topi ni yer?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...